štvrtok 29. decembra 2011

Gestaltove pravidlá v dizajne

Akonáhle pochopíte základy za rozloženie grafických prvkov, môžete posúvať hranice a vytvoriť niečo jedinečné. Poďme sa pozrieť na gestaltovu teóriu dizajnu a jej vplyv na prácu dizajnérov. Štúdia vznikla v Nemecku v roku 1920. Veľká časť teórie vychádza z psychológie a vyšších kognitívnych procesoch. My sa sústredíme na gestaltovu teóriu vizuálneho vnímania.

Podľa definície, pojem Gestalt znamená jednotné, psychické, psychologické alebo symbolické usporiadanie s vlastnosťami, ktoré nemožno odvodiť z jeho častí. Pojmy sú rozdelené do jednotlivých kategórií:

  • Uzavretie. Myseľ poskytuje chýbajúce súčasti celku. Zoberme si napríklad logo spoločnosti FedEx. Aj keď v logu v skutočnosti nie je umiestnená šípka, myseľ spracováva informácie a uznáva, že priestor medzi E a X je v tvare šípky.
  • Pokračovanie. Oko pokračuje v určitom smere. Napríklad, pri čítaní novín budú vaše oči pokračovať horizontálne s každým titulkom, zatiaľ čo malé zvislé stĺpce textu na stránke zabránia očiam zísť mimo stránky.
  • Podobnosť. Objekty, ktoré sú podobné, sú zoskupené. Keď sa pozrieme na dizajn ako celok, diváci majú tendenciu vytvárať logické skupiny na základe informácií, ktoré vyzerajú podobne. Veľkosť, tvar a farba tiež pomáhajú vytvoriť skupiny. Tým, že použijete podobné tvary alebo farby, môžete vytvoriť jednotu v rámci dizajnu.
  • Blízkosť. To je vzťah objektov na základe umiestnenia. To, kam umiestnite niektoré prvky v dizajne, bude mať vplyv na to, ako sú vnímané. Napríklad, ak váš text bude prekrývať iný text, bude nečitateľný, zatiaľ čo text na samostatných riadkoch bude ľahko čitateľný a slová zostanú ako samostatné komponenty.
  • Zarovnanie. Umiestnite položky tak, aby boli pekne zarovnané. Samotným zarovnaním položiek v dizajne organizujete informácie a vytvárate skupiny.

Test teórie
Počas vytvárania dizajnu zoberte do úvahy každý z týchto princípov. Ako zoskupujete objekty v rámci stránky? Už ste vytvorili vizuálnu harmóniu? Existujú skupiny informácií? Umožňujete divákovi vytvoriť uzavretie? Všetky tieto aspekty sú dôležité pre vytvorenie úspešného dizajnu.

Porušenie pravidiel
Rovnako ako sú dôležité tieto pravidla, problém nastáva, keď ich nepoužívate. Nepochybne, vždy použijete jeden alebo dva gestalt aspekty, ale musíte skutočne zladiť každý objekt v dizajne? Samozrejme, že nie. Kľúčom je pozrieť sa na dizajn ako celok a vidieť, ako sa jednotlivé prvky navzájom ovplyvňujú. Ak medzi nimi existuje vizuálna rovnováha, môžete urobiť prakticky čokoľvek.